مد چیست؟
مد چیست؟
مُد یا فَشِن اصطلاح کلی در زمینه هنر طراحی پوشاک است که تحت تأثیر اوضاع فرهنگی و اجتماعی جامعه در یک دوره زمانی مشخص انجام میپذیرد. محصولات این صنعت شامل پوشاک، کفش، کیف، لوازم آرایشی و اثاث میشود.
مد، صنعت پیچیدهای است که شامل صنایع کوچکتری مانند فراوردههای پوشاک و تأمین کالا، پارچه، مواد خام، رنگ، تولید، حمل و نقل، فروش، عرضه و تقاضا و نهایتاً دور ریختن آنها میشود.[۱]
به هنرمندان عرصه پوشاک که با طرحهای ابداعیشان تأثیر بهسزایی در صنعت مد در یک دوره خاص زمانی بگذارند، «جامهآرا» «طراح لباس» میگویند.
تاریخچه مدگرایى از گذشته تا به حال
اولین مهمترین مبحث تاریخچه وریشه مد است میخواهیم به آن بپردازیم. پدیده مد همیشه در تاریخ بشر بوده است. آراستگى و مدگرایی وجه ظاهرى زندگى مردم را فراهم کرده است که با بررسى ابعاد مختلف حیات اجتماعى بشر، روشن مىشود که و منحصر به دوره معاصر نیست. پدیده مد در ادوار تاریخ آگاهانه و با گزینش و انتخاب و با توجه به فرهنگ جامعه و در چهارچوبهاى فکرى و اعتقادى جامعه صورت گرفته است که نه تنها موجب پیدایش نارسایىهاى فرهنگى و اجتماعى نشده است بلکه به عنوان یک دستاورد اجتماعى، به رشد فرهنگ جوامع کمک نموده است.
مدگرایى مثبت به معناى اقتباس از پیشرفتهاى اجتماعى دیگران و به کار بردن دستاوردهاى مثبت تمدنى دیگران، ضمن برطرف ساختن کاستىهاى حیات اجتماعى، از دچار شدن زندگى انسانها به یک نواختى پیشگیرى کرده و روز به روز بر استحکام بیشتر پایههاى زندگى کمک نموده و از پدیدآمدن رفتار و شیوههاى ناخوشایندى که موجب دورى و یا نفرت و انزجار افراد از یکدیگر میگردد، جلوگیرى به عمل آورده است.
تاریخچه مد در ایران
با سفر کردن ایرانیان در زمان قاجار به غرب مد گرایی در ایران از آغاز شد. در آن زمان درباریان با سفر به اروپا برای نخستین بار با پوششهای غربی آشنا شدند، همچنین دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به اروپا رفته بودند نیز دید متفاوتی پیدا کردند.
مد در چه زمانی وارد ایران شد؟
زمان شروع اولیه مدگرایی در ایران زمانی بود که همسر اول فتحعلی شاه طی یک مهمانی دربار با “الیزابت مک نیل” همسر “جان مک نیل” آشنا شد. الیزابت لباس خیلی ساده اما شیکی به تن داشت به همین دلیل چشم همسر فتحعلی شاه به آن دوخته شد و همین نقطه شروعی بود برای وارد شدن مد به ایران، اندرونی در دوره ناصرالدین شاه مرکز مد ایران شمرده میشد ، زنان شهری پیوسته چشم به آنجا داشتند تا آن چه از پوشش و آرایش تازه در آن به وجود میآید، مورد تقلید قرار دهند.
عوامل و ریشه هاى مدگرایى
انسان به گونهاى آفریده شده که همواره از حالت یکنواختى گریزان بوده و در مقابل، از تحول و نوآورى در زندگى استقبال مىکند. این تمایل در حالت عادى و در صورتى که پذیرش تحول و نوآورى از روى آگاهى و به صورت تدریجى صورت پذیرد، ظاهر زندگى آدمى را خوشایند و دلپذیر مىسازد. بنابراین میل به خودآرایى و زیباسازى محیط زندگى امرى فطرى است که به برکت آن، هم زمینه آراستگى صورت ظاهرى محیط زندگى انسان فراهم مىگردد و هم انگیزه تعالى و تداوم زندگى اجتماعى و روابط صحیح انسانى تقویت مىشود. چنین عواملى که موجب ایجاد نفرت و انزجار افراد از یکدیگر و یا موجب یکنواختى زندگى بشر مىشود. از محیط حیات اجتماعى دور شده و جنبههاى مثبت کمالخواهى و زیبایى دوستى انسان، روز به روز شکوفاتر مىگردد.
البته گرچه یکى از جلوههاى کمالجویى و زیبایىدوستى انسان به ویژه در دوره جوانى توجه به زیبایى ظاهر است اما باید مراقب بود این فرایند، از حالت طبیعى خود خارج نشود زیرا همه استعدادهاى فطرى اگر از حالت طبیعى و معقول خود خارج شوند، جنبه انحرافى پیدا کرده، آثار سویی به بار میآورند.
پیروری از مد به صورت افراطی
به عنوان مثال میل به خودآرایى که ریشه در کمالجویى و زیباپسندى فطرى انسان دارد اگر از روى غفلت، یا در نتیجه افراط و تفریط و یا تحت تاثیر القائات غلط عوامل جانبى، از مسیر طبیعى و درست خود خارج شود، سر از امورى چون خودنمایى، فخر فروشى، خودپرستى، مدپرستى و در میآورد. عواملى که هر یک از آنها به نوبه خود، موجب پیدایش انواع نارسایها، هوسبازیها، رقابتهاى غلط، اسراف و تبذیرها خواهد شد و انسان را به حیوانى پست تبدیل خواهد کرد.
بنابراین پیروى از مد و زیباییخواهى و تنوعپسندى، ریشه در نهاد انسان دارد که نیازهایى چون تنوع، زیباخواهى و کمالجویى فطرى منشا اصلى آن محسوب میشود. اما صورتهاى افراطى رایج این گرایش (مدپرستى)، در نتیجه جهل و نا آگاهى و ضعف ارزشهاى معنوى و تبلیغات وسیع دشمنان، خودباختگى و تقلید کورکورانه از دیگران و یا آلوده شدن. به رذایلى چون خودنمایى، فخرفروشى، احساس حقارت و خود کمبینى و. پیش میآید که براى افراد جامعه بسیار خطرساز است و باید از آن پرهیز کرد.
گستره مد
گستره مد به اندازهی گستره زندگی انسان است و تمامی شئونات آن را در بر میگیرد. به طور کلی هر کجا که پای جنبه زیبا شناختی در میان باشد، مد هم آنجا حضور دارد. عرصه پوشش، آرایش، محیط آرایی، مدل ماشین، مدل کیف، لوازم منزل،حتی ادبیات سیاسی، شیوه احوالپرسی، و خلاصه جنبههای زیبا شناختی همه متاعها و کالاهای دنیوی، گستره مد و مد گرایی هستند. اما با وجود آن که مد و مدگرایی کل گستره زندگی را در بر میگیرد، پوشاک و سبک و شیوهی آرایش، شاخصترین کالای مد شونده محسوب میشوند.
هرچند مد همواره در بین همه نسلها و عصرها وجود داشته است، اما آهنگ رشد آن تا دوره معاصر بسیار کند بوده است. در دوره معاصر به ویژه در چند دهه اخیر در واقع مد و مد گرایی به افراطیترین حد خود است. شکی نیست که گسترش وسایل ارتباط جمعی همانند ماهواره و اینترنت از یک طرف و ارتقای سطح زندگی و رفاه و افزایش نقدینگی موجود در جوامع از علل اصلی آن هستند.
از طرف دیگر معمولاً مدها در بیشتر فرهنگها ظهور پیدا کرده و امری اجتناب ناپذیرند. هیچ فرهنگی یافت نمیشود که کلمه مد در آن ناآشنا باشد، لکن در فرهنگهای مختلف ظهور و بروز مد و مدگرایی نسبی و متفاوت است. معمولاً جوامع دینی که هنوز به سنتهای دینی خود پایبند هستند، پدیده مد و مدگرایی در آنها کند و ضعیف است.
مد پایدار چیست؟
حتماً این روزها اصطلاح مد پایدار یا sustainable fashion به گوشتان خورده است. مد پایدار یکی از موضوعات مهمی است که در سمینارهای حفظ محیط زیست و رسانهها، در سراسر جهان مورد بحث و مناظره قرار میگیرد. حفظ محیط زیست، مسألهای است که فکر همه را به خود مشغول کرده و امروزه یکی از دغدغههای اصلی به حساب میآید. مفهوم پایداری (sustainability) در طراحی، به پایداری منابع زیست محیطی اشاره دارد. و یک سبک خاص از طراحی را ارائه میدهد. که بر پایهی مبانی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بنا است.
از آنجایی که صنعت مد و تولید پوشاک از نظر زیست محیطی یکی از آلودهترین صنعتهای جهان به حساب میآید، بعضی از شرکتهای تولیدکنندهی پوشاک (به خصوص درکشورهای پیشرفتهتر) به فکر افتادهاند و در تلاش هستند فعالیتهای خود را به سمت حفاظت از محیط زیست و پایداری پیش ببرند. به همین علت اساس کار مد پایدار را از اهداف شرکت خود قرار دادهاند، این در حالی است که بسیاری از شرکتهای تولید انبوه و بسیار محبوب در سراسر جهان هنوز یزرگترین آسیبها را به محیط زیست وارد میکنند.
اگر در مورد مد پایدار به تحقیق و پژوهش بپردازید. متوجه خواهید شد. که روشهای مختلفی برای رسیدن. به آن وجود دارد. اما به طور کلی استراتژی مد پایدار در زمینهی تولید و مصرف پوشاک، هفت اصل زیر را در بر میگیرد:
تقاضا و تولید سفارشی
اولین اصل، تقاضای مشتری و تولید سفارشی به صورت اختصاصی است که توسط خیاط ها یا خانههای مد، طراحی و تولید میشود. این اصل در واقع با فست فشنها و تولید انبوه به مخالفت میپردازد. این اصل بر روش تولید، به شیوهای سازگار با محیط زیست تأکید دارد. که از مواد اولیه محصول، فرایند تولید از جمله رنگرزی و…گرفته تا بستهبندی محصولات را شامل میشود. به طوری که در این موارد کمترین آسیب را به محیط زیست (آب، هوا، موجودات زنده و…) وارد میکند.
کیفیت بالا و طراحی بدون محدودیت زمان
منظور از این اصل، کیفیت بالای لباس در همهی جنبههای طراحی، پارچه و دوخت لباس است. به طوری که گذر زمان و تغییر مد روی آنها تأثیر نمیگذارند. در واقع هیچگاه از مد نمیروند.
عادلانه و اخلاقی
در واقع این اصل تلاش میکند علاوه بر حفظ محیط زیست و دفاع از حقوق حیوانات، شرایط کار و حقوق کارگران را در این صنعت بهبود ببخشد. همچنین در تلاش است به جایگاه صنایع دستی صدمهای وارد نشود.
تعمیر، طراحی مجدد و بازیافت
طبق این اصل وقتی لباسها کمی پاره و یا قسمتهایی از آنها پوسیده میشود میتوانند توسط خیاطان یا خودتان تعمیر شوند. حتی زمانی که لباس قابل استفاده نیست نیز، میتوان بر روی آن طراحی مجدد صورت داد. و از آن یک لباس دیگر تولید کرد، به عنوان مثال میتوانید با استفاده از شلوار جینهای کهنهی خود کیف یا پیراهن طراحی کنید. همچنین زمانی که لباسی کاملاً از بین میرود. باید توسط مراکز بازیافت جمعآوری شوند. سپس تبدیل به مواد اولیهی نساجی شده. و در نهایت به لباسهای جدید و یا سایر محصولات نساجی تبدیل میشوند.
اجاره، قرض و مبادله
زمانی که لباسی سالم است اما از نظر شما دیگر قابل قبول نیست و یا دیگر برای شما دوست داشتنی نمیباشد. بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که آن را به خیریهها و دیگران اهدا کنید. و یا اینکه میتوانید آن را اجاره بدهید و یا همچنین میتوانید به مبادلهی آن با کالاهای دیگر بپردازید و یا حتی به فروش برسانید.
دست دوم و با ارزش
این اصل نیز به پیروی از اصل قبلی است. اما به خرید و فروش لباسهای قدیمی با کیفیت بالا و با ارزش به صورت دست دوم تأکید میکند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش محصول با ما در ارتباط باشید.
شما باید وارد شده برای ارسال نظر.